keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Kytkentäkaaviot ja rele

Kytkentäkaaviot ja niiden lukeminen/Wiring diagrams

Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa. Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa-alueittain esimerkiksi moottorinohjaus, jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittarito ja ajonesto.

Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton toimilaitteisiin.

Napojen merkinnät
30=akun +napa
15=virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
50=virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa

Ja kytkentäkaavion alareunaan on merkitty akun miinusnapa
31=akun miinusnapa

Rele/Relay

Rele koostuu käämistä, rautasydämestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu rautasydämeen sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magneettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa. Ankkurin tehtävänä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet. Releitä käytetään kytkemällä suurempia virtoja pienellä ohjausvirralla.



 Jarruvalojen ja sumuvalojen kytkentäkaavio























Tänään sähkötekniikan tunneilla opeteltiin tekemään ja ymmärtämään kytkentäkaavioita. Kuvan vasemmalla puolella on jarruvalojen kytkentäkaavio ja oikealla puolella sumuvalojen kytkentäkaavio.

Jarruvalojen kytkentä

Akun plus navasta lähtee johdin sulakkeelle, josta se jatkaa kytkimelle. Kytkimeltä johto jatkuu jarruvaloille, josta johto jatkuu auton rungon maadoituskohtaan. Eli kun jarrupoljinta painetaan, kytkin kytkeytyy, jolloin virta pääsee kulkemaan ja jarruvalot syttyvät. Autossa ei tarvitse olla virtoja päällä, että jarruvalot toimivat.

Sumuvalojen kytkentä

Akulta lähtee johto, johon on liitetty sulake ja sen perään kytkin. Samoin lähtee virtalukolta johto, johon tulee sulake. Molemmat johdot menevät releeseen, josta virtalukolta lähtevä johto jatkaa maadotukseen ja akulta lähtevä johto menee sumuvaloihin ja sieltä maadoitukseen. Tässä tapauksessa autossa täytyy olla virrat päällä, että saadaan sumuvalot päälle. Eli kun autossa kytketään sumuvalot päälle, napsahtaa kytkin kiinni, jolloin virta pääsee kulkemaan releelle. Virta saa releen sähkömagneetin toimimaan, jolloin relen sisällä oleva kytkin menee kiinni. Tällöin virta kulkee valoille ja valot syttyvät.


Sulakkeen merkitys virtapiirissä

Sulake=Varoke=Fuse

Varoke suojaa johdinta. Varokkeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. Varoke on periaatteessa pieni pätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.

Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähelle akun +-napaa.

Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirisä normaalisti kulkeva virta. Esimerkki
Virtapiirissä kulkee 10 A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15 A

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti