tiistai 16. huhtikuuta 2013

Jakohihnan vaihto



Saatiin parin luokkalaisen kanssa työksi vaihtaa asiakkaan Renault Clioon jakohihna. Tämä oli ensimmäinen kerta kun me vaihdettiin jakohihna, joten se vaati paljon keskittymistä ja aikaa että se saatiin huolella tehtyä.


Ensin auton keulaa täytyy keventää


Myös moottori täytyy tukea, koska siitä täytyy irroittaa kannatin


Kun moottori on tuettu, täytyy irroittaa hihnaa suojaavat kotelot



Kun suojat saatiin irroitettua, oli vuorossa apulaitehihnan ja sen kampiakselin hihnapyörän poistaminen. Tämän jälkeen pyöritimme kampiakselilla ja nokkapyörällä olevat merkit kohdilleen.



Kun merkit on kohdillaan, voi jakohihnan irroituksen aloittaa. Ensin täytyy kuitenkin ottaa kiristin pois.

Jakohihnan pois saamisen jälkeen oli aika irroittaa vesipumppu. Yleensä jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdetaan kiristimen lisäksi vesipumppu.


Uuden vesipumpun asentamisen yhteydessä lisäsimme tiivisteeksi tiivistemassaa.



Vanhan kiristimen tilalle laitettiin uusi kiristin


Uusi jakohihna on paikoillaan, jonka jälkeen moottoria pyöritettiin pari kierrosta, että huomaa jos ajoitus on mennyt pieleen. Kaikki meni kuitenkin juuri niinkuin pitikin, jonka jälkeen moottori laitettiin käymään.

Tämän jälkeen laitettiin apulaitehihna takaisin paikoilleen ja koottiin kaikki irroitetut osat takaisin niiden paikoilleen. Sitten auto olikin jo valmis uusiin koitoksiin.

1 kommentti:

  1. Tämä ei varmasti ole sellainen työ, jota voi tehdä jos ei aiempaa kokemusta ole. Minäkin kuulin, että meidän toiseen autoon täytyisi hankkia uusi jakopään hihnasarja. Täytyy se ehkä siis tilata, ja sitten viedä se jollekin osaavalle että saavat sen asentaa. https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat

    VastaaPoista