keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Laturin mittaus

Teimme Heinin, Ennin ja Simeonin kanssa tänään harjoitustyön, jossa opeteltiin mittaamaan laturin magnetointijännite, latausvirta ja jännitevähiöt plussalta ja miinukselta.



Kiasta mitattu akun lepojännite. Niin kun kuvasta näkyy, on akku aika tyhjä, joten sitä piti alkuun ladata

Latauksen jälkeen mittasimme laturin magnetointijännitteen. Magnetointijännitettä lisätään aina, kun akkua tarvitsee ladata enemmän. Silloin kun ajetaan ylimääräiset sähkölaitteet pois kytkettyinä, on magnetointijännite pienempi


Laturilta mitattu plussan jännitehäviö. Kyseinen mittaus tapahtuu niin, että laittaa yleismittarin toisen pään akun plus napaan ja toisen laturin plussaan.


Tässä taas miinus puolen jännitehäviö, joka mitataan samalla tavalla, mutta vain akun miinukseen ja laturin runkoon


Virtapihdillä mitattiin vielä lopuksi latausvirta. Latausvirta vaihtelee aina, miten paljon on sähkölaitteita autossa päällä. Mitä enemmän laitteita päällä, sitä suurempi on latausvirta


Tässä vielä virtapihti, joka laitettiin laturin plus johdon ympärille

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti