Teimme Heinin, Ennin ja Simeonin kanssa tänään harjoitustyön, jossa opeteltiin mittaamaan laturin magnetointijännite, latausvirta ja jännitevähiöt plussalta ja miinukselta.
|
Kiasta mitattu akun lepojännite. Niin kun kuvasta näkyy, on akku aika tyhjä, joten sitä piti alkuun ladata |
|
Latauksen jälkeen mittasimme laturin magnetointijännitteen. Magnetointijännitettä lisätään aina, kun akkua tarvitsee ladata enemmän. Silloin kun ajetaan ylimääräiset sähkölaitteet pois kytkettyinä, on magnetointijännite pienempi |
|
Laturilta mitattu plussan jännitehäviö. Kyseinen mittaus tapahtuu niin, että laittaa yleismittarin toisen pään akun plus napaan ja toisen laturin plussaan. |
|
Tässä taas miinus puolen jännitehäviö, joka mitataan samalla tavalla, mutta vain akun miinukseen ja laturin runkoon |
|
Virtapihdillä mitattiin vielä lopuksi latausvirta. Latausvirta vaihtelee aina, miten paljon on sähkölaitteita autossa päällä. Mitä enemmän laitteita päällä, sitä suurempi on latausvirta |
|
Tässä vielä virtapihti, joka laitettiin laturin plus johdon ympärille |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti