torstai 3. lokakuuta 2013

Vianmääritystä Seat Ibizasta



Eilen saatiin Kallen ja Eelin kanssa tehtäväksi etsiä vika Seat Ibizasta, kun siinä paloi moottorinhäiriövalo. Ensimmäisenä laitettiin autoon testeri kiinni, jolla saatiin vikakoodiksi katalysaattorin vajaatoiminta. Tämän jälkeen tehtiin päästömittaus, jotta saataisiin selville onko katalysaattori rikki vai toimiiko se normaalisti.


Kyseinen Seat Ibiza

Ensin päästömittaus antoi hieman ristiriitaista tietoa, mutta hetken lämmityksen jälkeen se näytti normaaleja arvoja, joten päädyttiin nostamaan auto nosturilla ylös ja käyttää se lämpöiseksi jotta voisi mitata pakoputken lämpötilan ennen ja jälkeen katalysaattoria. Jos lämpötila on katalysaattorin jälkeen suurempi kuin ennen sitä, toimii katalysaattori täydellisesti. Lämpötila oli kuitenkin katalysaattorin jälkeen matalampi kuin ennen sitä, joten hetken järkeilyn jälkeen alettiin mittaamaan oskiloskoopilla toisen lamda-anturin toimintaa.


Jälkimmäisen lambda-anturin liitin

Kun alettiin mittaamaan jälkimmäisen lamda-anturin toimintaa oskiloskoopilla, täytyi ensin työntää kuparilangan pätkät liittimeen jotta saataisiin kosketus liittimien johtoihin. Oskiloskooppi antoi koneelle lambdasta pelkästään häiriösignaalia jolloin päädyimme siihen tulokseen että kyseinen lamda oli rikki. Tämän jälkeen haettiin uusi lamda ja ei muuta kun autoon kiinni vaan. Lopuksi vielä nollattiin vikakoodit testerillä ja auto on valmis.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti