maanantai 8. joulukuuta 2014

DSG-vaihteisto ja momentinmuunnin

Tänään saatiin Lassin kanssa hommaksi tutustua automaattivaihteistoihin ja momentinmuuntimeen, joihin ollaan tutustuttu tämän jakson aikana.

Perus automaattivaihteiston momentinmuunnin toimii niin, että momentinmuuntimen sisällä ns. öljypumppu linkoaa öljyä turbiinipyörälle, joka taas liikuttaa vaihteiston akselia ja sitä kautta planeettapyörästöä. Tässä vielä video, josta näkee automaattivaihdeiston toiminnan.







Tässä kyseinen momentinmuunnin



Momentinmuunnin kahdessa osassa. Vasemmalla puolella on pumppupyörä, joka linkoaa öljyä ja oikealla taas on ulompana turbiinipyörä ja sisempänä staattoripyörä, joka voi kaksin- tai jopa kolminkertaistaa vääntömomentin.



DSG-vaihteisto toimii samalla periaatteella, kuin manuaalivaihteisto. DSG-vaihteistossa on kaksi akselia, joihin kumpaankin voidaan lukita oma vaihde samaan aikaan. Molemmille akseleille on oma kytkimensä, jolloin vaihdetta vaihdetaan periaattessa kytkimen avulla niin, että esim. toisella akselilla on kytketty 1. vaihde päälle ja toisella akselilla on jo valmiina 2. vaihde kytkettynä, jolloin kytkimien avulla vaihdetaan voima menemään 2. vaihteen kautta. Samalla akseli, jossa oli 1. vaihde kytkettynä, vaihtaa jo 3. vaihteen odottamaan. Tämän ansiosta vaihteen vaihtaminen on nopeampaa ja sulavampaa, kuin normaalissa automaattivaihteistossa. Tässä vielä video josta näkee miten homma käytännössä toimii.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti