sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Moottori

Nelitahti ottomoottorissa on nimensä mukaan neljä eri tahtia. Imutahti, puristustahti, työtahti ja pakotahti.

Ensin tapahtuu imutahti, jolloin mäntä liikkuu sylinterissä kohti alakuolokohtaa. Kun mäntä lähtee alaspäin, imuventtiili aukeaa, jolloin sylinteri täyttyy ilman ja polttoaineen seoksesta. Kun mäntä lähtee ylöspäin, imuventtiili on vielä hetken auki.

Toinen tahti on puristustahti. Männän liikkuessa kohti yläkuolokohtaa, sylinteriin alkaa muodostua painetta männän puristaessa ilman ja polttoaineen seosta kasaan.

Puristustahdin lopussa, juuri ennen kun mäntä saavuttaa yläkuolokohdan, tapahtuu sytytys sähköisellä sytytystulpalla. Sytytyksen jälkeen mäntä liikkuu suurella voimalla alaspäin sylinterissä.

Männän noustessa työtahdin jälkeen ylöspäin, alkaa pakotahti, jolloin aukeaa pakoventtiili, josta poistuu pakosarjaan palanut ilman ja polttoaineen seos. Kun mäntä on ylhäällä, on sekä pakoventtiili sekä imuventtiili todella pienen ajan auki samaan aikaan. Tästä alkaa taas uusi kierto ja nämä toimenpiteet toistuvat jatkuvasti.

Moottorin osia.


Sylinteriryhmä.

Sylinteri. Sylinteri on lohkossa kiinne, jossa mäntä liikkuu.

Sylinterin hoonausjälki. Hoonauksen ansiosta sylinteri on hieman karhea, jonka takia öljystä jää ohut öljykalvo sylinteriin. Tämän ansiosta voitelu on parempi.

Kampiakseli. Kampiakseli pyörittää männän kiertokankea, joka liikuttaa mäntää.


Vauhtipyörä. Vauhtipyörä varastoi energiaa työtahdin aikana ja luovuttaa sitä myöhemmin.



Kiertokanki. Kiertokanki pyörii kampiakselin mukana.

Mäntä. Mäntä on kiertokangen avulla kiinni kampiakselissa. Mäntä liikkuu sylinterissä ylös ja alas. Mäntä joutuu moottorin käynnissä ollessa koville, sillä sen päällä tapahtuu kaikki sylinterin sisällä tapahtuvat asiat.



 Männänrenkaat. Renkaat on männässä niille tehtyihin uriin upotettuna. Männässä on kahta eri renkasta. Ylhäällä on männän tiivistysrenkaita, jotka pitävät huolen ettei kaasua pääse palotilaan. Alemmat renkaat ovat öljyrenkaita. Öljyrenkaat estävät öljyn pääsyn palotilaan.

Männäntappi. Männäntappi yhdistää männän kiertokankeen.

 Kampiakselin laakeri. Kampiakselin laakerit tukevat ja ohjaavat kampiakselia. Jos kampiakselin laakerit ovat liian väljät, valuu öljyt pois laakerin ja akselin välistä, jolloin laakerit vaurioituvat.

Öljypumppu. Kierrättää öljyä moottorissa ja sen osissa.



 Öljynsuodattimen jalka.




Venttiili.Venttiilit avaavat imu- ja pakokanavat.


Venttiilin jousi. Jousi palauttaa venttiilin takaisin ylös.



 Venttiili-istukka. Sen tarkoitus on tiivistää venttiili mahdollisimman hyvin sylinterikanteen.


 Venttiilin lukkokiila. Lukkokiilan tarkoitus on lukita venttiili paikoilleen.


 Venttiilin ohjurikumi. Ohjaa venttiilin liikkumista, sekä tiivistää sen.



Venttiilin paininkuppi. Säätää venttiilin välystä.



Nokka-akseli. Nokka-akselin on tarkoitus painaa venttiileitä alaspäin, jolloin ne aukeavat.




Mikrometrin kalibrointi

 
 


Kampiakselin soikeudenmittaus mikrometrillä.
 
 
Sylinterin halkaisijan mittaus työntömitta
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti