maanantai 10. syyskuuta 2012

Ohjaus


Ohjausakseli. Ohjausakseli kiinnittyy toisesta päästä rattiin ja toisestä päästä ohjaushammastankoon. Kun rattia käännetään, ohjausakseli pyörii hammastangon rattaissa, joka saa auton kääntymään.

Ohjauspylvään putki. Tarkoituskena on tukea ohjauspylvästä.

Ohjauspylvään asennon säätövipu. Saa säädettyä kuinka pitkälle ratti tulee.




Kokoonpainuva akseli (ylhäällä.) ja ristiliitäntä (alhaalla.). Kolarin tullen kokoonpainuva akseli nimensä mukaan painuu kasaan, jolloin ohjausakseli ei seivästä kuljettajaa. Ristiliitäntä painuu myös kasaan.

Ohjauspylvään joustoliitos. Joustaa tarpeen vaatiessa.


Ohjausvaihde. Kaikki ohjauspylvään liikkeet siirtävät hammastankoa poikittaisuunnassa. Hammastangon liike siirtyy suoraan tangon molempiin päihin kiinnitettyihin raidetankoihin.

Raidetanko. Hammastanko-ohjauksessa on kaksi raidetankoa, jotka välittävät ohjausliikkeet napakannattimille.

Raidetangon pää. Raidetangon päät kääntävät pyöriä.


Ackermannin ohjausjärjestelmä.

Yksinkertaisesti sisemmän ohjauspyörän täytyy kääntyä suuremmassa kulmassa, kuin ulomman, jottei auto lähtisi luistamaan eteenpäin, vaan kääntyisi niin kuin sen pitäisi.















Auraus ja haritus. Aurauskulma tarkoittaa ajoneivojen ohjaavien pyörien kulmaa suhteessa ajoneuvon kulkusuuntaan nähden. Kulma voi olla joko positiivinen tai negatiivinen. Kun kulma on positiivinen, sanotaan sitä haritukseksi.

Camper ja caster. Ajoneuvossa on myös muita kulmia, joita voi säätää. Tälläisiä on esimerkiksi caster ja camper.

Negatiivinen camper

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti